گلوکاگون آماده تزریق  Gvoke

همه افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر افت قند خون یا هیپوگلیسمی هستند که می‌تواند در بعضی موارد بحدی شدید باشد که منجر به تشنج و بیهوشی فرد گردد. تزریق گلوکاگون یک روش استاندارد برای درمان افت شدید قند خون است؛ به گفته ی انجمن دیابت آمریکا گلوکاگون باید برای هر شخصی که در معرض افت قند خون شدید است، یعنی سطح قند خون او کمتر از ۵۴میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد، استفاده شود.

محصول Gvoke حاوی داروی فعال گلوکاگون است. این هورمون به طور طبیعی در بدن شما تولید می شود و همچنین به عنوان یک دارو تولید می گردد. گلوکاگون بر روی کبد شما کار می کند تا گلوکز (قند) را از گلیکوژن ذخیره شده در کبد به سرعت آزاد کرده و در اختیار بدن شما قرار دهد و باعث گردد که سطح قند خون شما افزایش یابد. Gvokeمتعلق به یک دسته از داروها به نام گلیکوژنولیتیک است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) گلوکاگون از پیش آماده شده ی Gvoke ساخت کمپانی داروسازی Xeris، را برای درمان افت شدید قند خون افراد بزرگسال و کودکان (بزرگتر از ۲سال) مبتلا به دیابت تایید کرده است. این محصول علاوه بر قلم یا انژکتور اتوماتیک آماده تزریق (Gvoke HypoPen) به صورت سرنگ‌های از پیش پر شده (Gvoke PFS) نیز عرضه شده است. هر دو محصول آماده برای یک بار مصرف بوده، و در دمای اتاق پایدار هستند و به صورت زیر جلدی تزریق(زیرپوستی) می‌شوند. درنتیجه نسبت به کیت‌های گلوکاگون موجود، سرعت عمل کاربر را افزایش می‌دهند.

این محصول(Gvoke ) چه بصورت سرنگ و چه بصورت قلم در دو دوز مختلف موجود است؛ دوز 0.5 میلی‌گرم در 0.1 میلی‌لیتر برای کودکان، و دوز 1 میلی‌گرم در 0.2 میلی‌لیتر برای بزرگسالان استفاده می‌شود. بطورکلی دوزی که دکتر برای شما تجویز می کند بستگی به سطح قند خون شما، سن شما و وزن شما دارد.برای افراد بزرگسال و کودکان 12 ساله و بالاتر دوز مورد نیاز در صورت افت شدید قند خون برابر با یک میلی گرم است و برای کودکان 2 سال تا زیر 12 سال این دوز وابسته به وزن کودک است:

·        برای کودکانی که وزن آنها 45 کیلوگرم و بیش تر است یک میلی گرم

·        برای کودکانی که وزن آنها کمتر از 45 کیلوگرم است، 0.5 میلی گرم

کمپانی تولید کننده ی Gvoke، تاکید می کند که حتما دستورالعمل استفاده از این محصول را مطالعه نمایید و در هنگام استفاده مایع درون سرنگ یا قلم را چک نید این مایع باید شفاف مایل به زرد باشد در صورت دیدن هر گونه ذراتی در آن یا کدر بودن آن، از محصول استفاده نکنید. هر قلم یا سرنگ محتوی مقدار ماده ی مورد استفاده برای یکبار تزریق است این ماده را به فردی که بر اثر افت شدید قند خون از حال رفته است در منطقه ی پایینی شکم یا ناحیه ی بیرونی ران یا بیرونی بازو تزریق کنید، هم زمان با تزریق آن با اورژانس تماس بگیرید و در صورتیکه بیمار، هوشیاری خود را بدست آورد به او کربوهیدرات خوراکی بدهید. درصورتیکه بیمار پس از 15 دقیقه از تزریق به درمان پاسخ نداد، یک قلم و یا سرنگ دیگر را بر اساس وزن بیمار تا موقع رسیدن اورژانس به فرد تزریق کنید. این محصول ابتدا به صورت سرنگ‌های از پیش پر شده وارد بازار شد و هم اکنون قلم HypoPen نیز ارائه شده است.

 قلم و سرنگ Gvokeبا محصول جدید دیگری که توسط کمپانی داروسازی Lillyبرای درمان افت قند خون، بصورت اسپری بینی گلوکاگون با نام Baqsimi  تولید و در جولای ۲۰۱۹تأیید شد، رقابت خواهد کرد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این محصولات جدید را در مقایسه با کیت‌های متداول گلوکاگون از نظر سه اصل امنیت، تأثیرگذاری و قابل استفاده بودن در درمان افت قند خون شدید بزرگسالان و کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱تأیید کرده است.

از مزیت های این محصولات جدید گلوکاگون، می توان به کوتاه شدن مراحل آماده‌سازی، مصرف آسان‌تر و خطای کمتر اشاره کرد.

اسپری بینی گلوکاگون (Baqsimi) و دو محصول Gvoke مشابه کیت‌های گلوکاگون موجود، به فرآیند چند مرحله‌ای مخلوط کردن نیاز ندارند. در فرآیند مخلوط کردن، ابتدا محلول داخل سرنگ وارد یک ویال می‌شود، با محتوای داخل ویال مخلوط می‌شود و محلول نهایی برای تزریق به بیمار مجددا داخل سرنگ کشیده می‌شود.این مراحل درشرایطی که فرد دچار افت قند خون است می‌تواند سخت و زمان‌بر باشد و حتی ممکن است خطاهایی در طی تهیه ی آن رخ دهد. با ساخت محصولات جدید گلوکاگون روشی ساده‌تر و موثرتر برای این موقعیت خطرناک و پراسترس فراهم شده است.

اثرات جانبی

معمول‌ترین واکنش مربوط به استفاده از قلم  یا سرنگ Gvoke، حالت تهوع، استفراغ و سردرد است که مشابه سایر کیت‌های گلوکاگون است.

موارد منع مصرف

موارد منع مصرفGvoke ، عبارتند از:

·        بیماران مبتلا به فئوکروموسیتوما (یک تومور نادر در بافت غده آدرنال است)

·        انسولینوما (تومور نادر جزایر پانکراس که باعث افزایش ترشح انسولین می‌شود)

·        حساسیت زیاد به گلوکاگون و یا حساسیت به هر یک از ترکیبات موجود در این محصول.

واکنش‌های آلرژی گزارش شده شامل شوک آنافیلاکسی به همراه سختی در تنفس و افت فشار خون است.

توجه داشته باشید که این محصولات در ایران وجود ندارند و همچنان باید از کیت‌ تزریق گلوکاگون موجود استفاده نمایید.

منبع:

گابریک و:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/gvoke#for-professionals